Verslag van de ARS IN CATHEDRALI Concerten van 2020.
De aanvankelijk geplande 2020-editie is vanwege de Covid 19-crisis uitgesteld tot 2021, maar niettemin konden er drie zomeconcerten en een kerstconcert georganiseerd worden in de kathedraal.
Bart Jacobs, Xavier Deprez en Bernard Foccroulle boden in de zomer drie orgelconcerten in streaming aan, met een publiek beperkt tot 100 personen voor de eerste twee concerten en 150 voor het derde concert, met inachtneming van alle vereiste afstands- en hygiënemaatregelen .
14 juli, 20.00 uur:
“20 jaar Grenzing Orgel in Brussel” door Bart Jacobs en Xavier Deprez, titulaire organisten van de Kathedraal.
Bloemlezing van orgelmuziek aller tijden.
Werken van Braga, Macque, Van der Kerckhoven, Buxtehude, Rameau, De Boeck, Jongen, Bovet, Smits en Improvisation.
Het eerste concert was een gelegenheid voor de twee titulaire organisten om een programma aan te bieden dat aangepast is voor zowel live concert als streaming.
De keuze viel op stukken van 6 tot 10 minuten die bijzonder geschikt waren voor het orgel en de akoestiek van de Kathedraal en die een maximum aan tijdperken en stijlen bestreken.
De Belgische muziek werd daar bijzonder vereerd met de Macque, Van der Kerckhoven, De Boeck, Jongen en een improvisatie door de twee organisten met het Grenzing-orgel en het koororgel.
De programmakeuze wisselde af tussen rustige afleveringen met die waarin het grote orgel zijn pracht kon ontketenen. Oogcontact met de console en de artiesten maakte de band met het publiek nog intiemer.
Alle beschikbare plaatsen waren gevuld en het publiek juichte de artiesten hartelijk toe.
11 augustus, 20.00 uur:
“Full Bach in duet op Collon-orgels“, door Xavier Deprez en Bart Jacobs: Bach’s werk in zijn meest uiteenlopende vormen.
In het tweede concert waren de twee orgels van factor Patrick Collon afwisselend en afzonderlijk te horen in het kathedraalkoor.
Wederom werd bij de keuze van het programma rekening gehouden met de dubbele beperking van het concert, namelijk het ter plaatse plaatsvinden en live in streaming uitzenden. De organisten hadden te kampen met een tropische hitte die het spel gelukkig niet al te veel impacteerde.
Het gebruik van de twee orgels maakte het mogelijk om de afwisseling van het barokorkest en de solist na te bootsen, de zachtheid van de achtergrondspelen van elk van hen te laten klinken, en tenslotte om vierhandig te spelen de grootste van de twee instrumenten.
Het programma was gewijd aan Bach, voornamelijk met werken van Johann Sebastian gecombineerd met composities van Carl Philipp Emmanuel en Johann Christian (vierhandig). Een zeer origineel programma dat het ook mogelijk maakte om minder vaak uitgevoerde werken van sublieme schoonheid te ontdekken.
Het publiek, veilig gezeten in het hoogkoor, kon deze opmerkelijke uitvoering waarderen, nog verhoogd door de nabijheid van de twee orgels.
25 september, 20.00 uur: “De bronnen van het werk van J.S. Bach”, Bernard Foccroulle aan het Grenzing-orgel. Werken van Frescobaldi, Pachelbel, Böhm, de Grigny, Buxtehude en Bach.
Het laatste van de drie concerten maakte deel uit van een historisch thema van afstamming, te weten dat van de meesters die Johann Sebastian Bach beïnvloedden.
Nationale stijlen werden samengebracht, uit Italië, Frankrijk en Noord- en Zuid-Duitsland. Dit prachtige programma bracht het publiek van het ene Europese land naar het andere en door de tijd. Bernard Foccroulle besloot dit recital met de virtuoze Fantaisie et Fuga in G minor van JS Bach op het plenum van het Grenzing-orgel. Het publiek was sterk onder de indruk van zijn uitzonderlijk talent en beheersing van het Grenzing-orgel, en begroette deze uitvoering met enthoesiasme.
Er werd live gestreamd bij elk concert en het beeld dat werd uitgezonden, was hetzelfde als dat op het grote scherm in de Kathedraal ; ditmaal werden drie opnames gecombineerd in plaats van één. Een bevoorrechte manier om de organist (en) aan het werk te zien.
Zondag 27 December om 17.00 : Kerstconcert “Il Natale”, Currende Ensemble olv. Erik Van Nevel, met zes zangers, viool, bloklfuit, percussie en gamba; met het samenspel van de organisten Bart Jacobs & Xavier Deprez, op het Grenzing-orgel en op het klein positief-orgel Collon.
Omwille van de toepasselijke sanitaire maatregelen werd het een concert zonder publiek, maar wel in livestream uitgezonden.
Het programma met de titel “Il Natale”, was samengesteld uit een bloemlezing van talrijke werken van Italiaanse meesters uit de XVIe et XVIIe eeuw, zoals Palestrina, Frescobaldi en Monteverdi, gregoriaanse zang, alsmede arrangementen door Erik Van Nevel, alles rond het thema van de Geboorte van Christus. Het publiek kon genieten van deze prachtige wisselwerking tussen de instrumentele en vocale stukken, alsmede van de subtiele harmonie van de mooie samenzang, met de zachtheid van de viool, de fluit en het positief-orgel. De twee kathedraal-organisten bespeelden alternerend het groot Grenzing-orgel, hetgeen een prachtige opluistering bood van dit muzikaal kerstfresco. In een improvisatie speelde Xavier Deprez een evocatie van de hemelse trompetten.
Dit heel mooi video-concert werd uitstekend gediend door een heel getrouwe klankopname en begeleid door smaakvol gekozen beelden, die een ingetogen maar maar ook feestelijke sfeer mochten scheppen. Bij de 300 internet-kijkers waren rechtstreeks online; zij waren niet spaarzam in het uiten van entoesiast commentaar, besloten door virueel applaus.